Muziek & Dyslexi

Noten


Beginnen met toonhoogte

Noten leren lezen zou voor de dyslecticus niet moeten beginnen bij het papier, maar juist bij achterliggende begrippen. Zo kun je de begrippen hoog en laag eerst oefenen voordat ze aan notatie worden gekoppeld. Voor sommige dyslectici kunnen de begrippen hoog en laag net zo verwarrend zijn als links en rechts. Het is dan ook vaak verstandig het proces van leren lezen van noten heel langzaam op te bouwen, via muzikale spelletjes die begrippen als hoog en laag verduidelijken, naar grafische en of relatieve notatie tot het echte notenschrift. Andere elementen die verwarrend kunnen zijn is dat (met name) kinderen soms hardere tonen als hoger ervaren dan zachte tonen. Ook moet er (bij kinderen) aandacht zijn voor het lezen van links naar rechts.


Beginnen met maat en ritme

Ook voor maat en ritme geldt dat de abstracte begrippen makkelijker te leren zijn wanneer je ze eerst beleeft. Dit kan bijvoorbeeld goed door middel van klap- en stamp spelletjes. Belangrijk is het begrip maat eerst goed te leren beleven. Dit omdat maathouden voor veel dyslectici in een later stadium ook moeilijk blijkt.


Twee notenbalken

Het lezen van twee notenbalken tegelijk is vaak lastig voor dyslectici. De twee verschillende sleutels kunnen verwarring oproepen. Ook is het beeld complexer te verwerken dan een notenbalk. Voor harmonie-instrumenten is het vaak veel makkelijker om van akkoordsymbolen te leren spelen. Akkoordsymbolen geven in een symbool informatie over het hele akkoord, er hoeft daardoor minder te worden gelezen om de informatie tot je te nemen. De informatie in akkoordsymbolen is natuurlijk wel minder precies als uitgeschreven noten.