Muziek & Dyslecie

Ervaringen van dyslectici


Wil jij anderen helpen door jou ervaring te delen? Stuur je ervaring dan op naar muziek & dyslexie, jou ervaring zal dan op deze pagina worden geplaatst.


Mariska:

Klarinet

“Dyslexie en muziek... boeiend onderwerp, maar niet alleen beperkend, mijn ervaring is

dat muziek juist taal kan stimuleren...


Mijn zoon was een late prater. Met ruim 2,5 jaar sprak hij nog steeds losse woorden

tot 2 lettergrepen, geen zinnen ... Tot hij op een middag een liedje uit het

kinderdagverblijf ging zingen; In de maneschijn , in de maneschijn, klom ik op een

trapje naar het raamkozijn..... ik was verbaasd en hij ook. Sindsdien praat hij met

een enorme woordkennis en mooie volzinnen.


Voor mijn zoon was muziekles de sleutel om ook te leren lezen...

In groep 3 ging mijn zoon voor het eerst op basiscursus muziek. Hij begreep de

ruimtelijke notatie van de noten meteen.

Dit in tegenstelling tot het lezen van letters en woorden op school. Dat letterslezen

was voor hem iets wat niet vanzelfsprekend is/ was...

Na een half jaar basiscursus is hij op klarinetles gegaan. Ook hier was het heel

vanzelfsprekend welke klep bij welke noot hoorde.

Wat wel opvallend was, was dat hij met het lezen van de muziek, ook de link naar het

lezen van woorden en zinnen is heeft gemaakt.

Mijn zoon is nu bijna 11 en gaat naar groep 7. Het lezen gaat nu ook goed hoewel hij

wel spellings- en schrijfproblemen blijft houden...

Klarinet speelt hij nog steeds en heeft er ook aan bijgedragen om kwaliteiten te

ontdekken en zelfvertrouwen op te bouwen.”

Carla:

Zang

“2 jaar geleden ben ik begonnen met zingen in een koor en daarna ook met

zangles. Ik ben een volwassen vrouw en licht dyslectisch, dus schamp ik er

langs, wat vaak verwarrend is. Er is veel onbegrip, maar dat kan ook komen

omdat ik er zelf niet voldoende aandacht voor vraag of de indruk wek dat ik

het allemaal wel voor elkaar krijg. (instuderen van nieuwe muziek)


Wat ik moeilijk vind is van 't blad zingen, buitenlandse teksten en

tekstplaatsing (2 woorden op 1 noot), de noten/notenbeeld volgen, zeker als

er veel noten staan (coloraturen of dubbelkorige muziek) en ritme vooral

kwartnoot punt 8ste of 8ste noot punt 16de . Ik kan het niet in een keer

overzien. Midifiles zijn ideaal, maar niet altijd beschikbaar.


Veel doe ik op mijn gehoor en ik ben muzikaal. Als ik iets wil oefenen op

mijn keyboard, dan speel ik alleen met rechts en heb de toetsen voorzien van

een kleur, die correspondeert met de notennaam. (bijv. groen voor de g)


Ook de herkenning van bijvoorbeeld drieklanken (vooral de onderste en

middelste toon) of hoog/laag is een uitdaging. En ik ben alt dus vaak is die

partij lastig hoorbaar.


Ik wil graag in een kleiner koor of kamerkoor zingen, maar dan is het fijn

om wat handvaten te krijgen zodat ik verder kan op mijn muzikale reis.”

Fenne:

Piano

“Ik merk bij het piano spelen dat wat ik kan spelen altijd vooruitloopt op wat ik kan lezen. Vroeger ben ik gestopt omdat het lezen mij frustreerde. Nu speel ik gewoon lekker en heb plezier in de muziek. Ik merk dat, doordat ik plezier in het spelen heb, ik mezelf ook nieuwe stukken leer aan de hand van bladmuziek. Daardoor gaat mijn lezen toch vooruit, zonder dat het mijn focus is.”

Femke:

Harp en Piano

“Twee notenbalken tegelijk lezen was voor mij als kind het struikelblok waardoor ik stopte met harp lessen. Toen ik later voor mijn zangstudie het bijvak piano kreeg keek ik dan ook behoorlijk op tegen het van blad spelen. Gelukkig trof ik een docent die het prima vond als ik de stukken uit mijn hoofd speelde in plaats van van blad.

Voordat ik piano les kreeg had ik mezelf al geleerd eenvoudige akkoordsymbolen te spelen. Later bleek wat ik leerde in de piano lessen en het akkoordspel elkaar prima aan te vullen. Door van akkoorden te spelen kan ik piano begeleidingen van blad spelen, maar dankzij mijn klassieke pianolessen heb ik ook oog voor de originele bewerking en pas elementen daaruit toe. Hoewel ik niet prima vista van noten kan spelen.”